Dobrze wykorzystywana przez dziecko przestrzeń internetu może być dla niego szansą rozwoju edukacyjnego, społecznego czy w przyszłości - zawodowego, zaś codzienne używanie kreatywnych aplikacji, programów, informatycznych rozwiązań przyczyniać się może do zwiększania jego kompetencji cyfrowych, osiągania lepszych wyników w nauce, nawiązywania nowych znajomości czy kreatywnego spędzania czasu wolnego.
Sprawność posługiwania się komputerem i smartfonem, już u dzieci jest dość wysoka. To idealny pretekst by wykorzystać ją nie do bezproduktywnego zabijania czasu, a do rozwijania dziecięcych umiejętności oraz odkrywania i doskonalenia zainteresowań w tym ważnym okresie ich rozwoju intelektualnego. Nowe technologie mogą efektywnie dostarczać wiedzę, zaspokajać naturalną ciekawość świata i uczyć kreatywności.
Młodzi ludzie uczestniczący w projekcie mogli, korzystając z możliwości jakie dają technologie cyfrowe, w pełni wykorzystywać swój potencjał, nawiązały kontakty i przyjaźnie transgraniczne i zdobyły nowe umiejętności. Dzięki internetowi mogły poznawać nowe miejsca i kulturę swoich sąsiadów. Działania projektowe prowadziły do zacieśniania więzi pomiędzy rówieśnikami pogranicza polsko-czeskiego.
Działania projektowe:
Stworzenie „Klubów Odkrywców Technologii Cyfrowych” w Bielsku-Białej i w Dobraticach.
W ramach działania powstał Klub „Odkrywców Technologii Cyfrowych” zarówno po stronie polskiej i czeskiej, skupiający dzieci w wieku 9-12 lat. W klubach dzieci w aktywny sposób zapoznały się ze światem aktywnego wykorzystywania technologii cyfrowych oraz w kreatywny i twórczy sposób same mierzyły się z kolejnymi zadaniami. Przygotowano i przeprowadzono 5 zadań z zakresu: obróbki i tworzenia filmów, przetwarzania zdjęć, tworzenia komiksów, tworzenia poradników/tutoriali oraz robotyki po stronie polskiej i czeskiej. W ramach Klubów zostały przeprowadzone warsztaty robotyczne zrealizowane przez ARR SA.
Konkursy
Przeprowadzone zostały transgraniczne konkursy na najlepsze prace w ramach poszczególnych zadań zrealizowanych przez wszystkich uczestników projektu w zakresie: najlepszy film, zdjęcie, komiks i poradnik.
Turniej Robotów
Na zakończenie projektu zorganizowany został „Turniej Robotów” dla dzieci i młodzieży uczestniczącej w projekcie. Działanie w atrakcyjny sposób wzmocniło integrację dzieci i młodzieży uczestniczących w projekcie oraz zaprezentowało wspólne dokonania w ramach projektu. W ramach wydarzenia przeprowadzono turniej budowania robotów, prezentacje multimedialne efektów pracy uczestników projektu (zdjęć, filmów itd.), a także uhonorowano nagrodami zwycięzców konkursów transgranicznych oraz rywalizacji w ramach turnieju robotów.